Onderwerp

Het ontwikkelen van een nieuw distributiecentrum met productiefaciliteiten in Thailand

{besps}cases/worldfresh{/besps}

Vraagstelling

Een Nederlandse supermarktketen is een joint venture aan gegaan met een Thaise partner. De nieuwe organisatie had een operatie van 40 supermarkten gericht op het hoogste klantensegment in de Thaise retailmarkt. De nieuwe supermarktketen wilde met de versproducten een beter onderscheidend vermogen genereren ten opzichte van de concurrenten door accent te leggen op de versuitstraling, veiligheid en prijs. Andere belangrijke factoren waren de vermindering van de operationele kosten en investeringen.

Aanpak

Vanuit de ontwikkelde strategie is besloten om alle productie activiteiten m.b.t. versproducten die in de winkels plaats vonden te standaardiseren en te centraliseren in een nieuw te bouwen distributiecentrum met productiefaciliteiten. Na de realisatie van het centrum en selectie van de beste leveranciers zou het uitbesteden van de productieactiviteiten onder de loep genomen worden. Het was de bedoeling om alle productieactviteiten uiteindelijk af te stoten aan leveranciers en slechts het distributiecentrum te handhaven.

Resultaten

De belangrijkste opgeleverde resultaat was de oplevering van een nieuw distributiecentrum met 6 productiefaciliteiten voor de verwerking van vers vlees, verse vis, groente, brood & gebak , ready to eat en ready to cook assortimenten. De nieuwe infrastructuur omvatte gecontroleerde temperatuursystemen per productstroom en geconditioneerd transport van vers- en diepvriesstromen naar alle winkels in Thailand. Veel aandacht is besteed aan het installen van een nieuw informatie besturingssysteem (MRP) en een kostprijsberekeningsysteem (ABC). Om de kwaliteit te borgen is een laboratorium voor kwaliteitscontrole opgezet en zijn standaard specificaties voor alle grondstoffen en geleverde versproducten ontwikkeld. Het verscentrum is internationaal gecertifciceerd voor kwaliteitsystemen (HACCP, GMP.) De activiteiten van het verscentrum hebben geresulteerd in verhoogde logistieke prestaties, een aanzienlijke verlaging van de kosten en verhoogde verkoop van versproducten. Nadat het centrum voltooid was is begonnen met het uitbesteden van productieactivitieten aan geselecteerde leveranciers wat in minder dan drie volbracht is.